Vingåkers kommun satte nytt rekord enligt leverantören; på två och en halv vecka hade IT-avdelningen gjort klart plattformen.
– Det känns jättekul och ligger helt rätt i Vingåkers digitala utveckling. säger berättar Dan Ulf, IT-strateg på Vingåkers kommun.
Genom en direktupphandling har Vingåkers kommun valt att ansluta sig till en lösning som heter Open-e och som bygger på samverkan mellan anslutna kommuner och möjlighet till att kostnadsfritt dela med sig av redan färdigbyggda e-tjänster.
– Det är viktigt för oss att både kunna ingå i ett större nätverk där vi kan dra lärdom och hjälpa varandra, säger Dan Ulf, men också för att vi inte behöver uppfinna hjulet om och om igen.
När nu plattformen är på plats skapas förutsättningar för verksamheterna att själva anpassa och utveckla e-tjänsterna. Plattformen möjliggör Mina sidor på Vingåkers kommuns hemsida där man loggar in med sin e-legitimation. Dessutom är plattformen kopplad till Skatteverket, Bolagsverket och Lantmäteriet för att enkelt kunna få fram rätt uppgifter.
– Vi har flera perspektiv och målgrupper i utvecklandet av våra e-tjänster, berättar Maria Pestrea, IT/kommunikationschef som är ansvarig för projektet. Det är ett bra verktyg som ger oss möjligheter att nyttja det till flera olika saker. Vi vill skapa e-tjänster som efterfrågas och underlättar ansökningar och dylikt för våra kommuninvånare. Dessutom kommer det förenkla själva handläggningen och administrationen. Det skapar en mer kvalitativ beslutsprocess med säkrare och mer korrekt information.
Du hittar e-tjänsterna genom att besöka minasidor.vingaker.se