E-faktura för privatpersoner
Vingåkers kommun erbjuder elektronisk faktura (e-faktura) till privatpersoner som ett alternativ till pappersfakturan. Läs igenom information nedan för att hitta svar på dina frågor.
Vad är elektronisk faktura, (e-faktura)?
En elektronisk faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du titta på i internetbanken och den kommer att se ut precis som den du får på papper. E-fakturan ersätter pappersfakturan
Hur registrerar jag mig för att ta emot e-faktura från Vingåkers kommun?
Registreringen görs via Internetbanken, förfarandet ser lite olika ut beroende på vilken bank man har. Ta kontakt med din bank om du behöver mer hjälp för att registrera dig.
Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min internetbank?
När du har anmält att du vill ta emot e-faktura måste du regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Beroende på vilken bank du har kan du göra inställningar för avisering om att ny faktura kommit till din internbank för hantering.
Får jag min faktura på papper?
Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Vingåkers kommun. Blir den ordinarie fakturan ej betald, kommer en påminnelse att skickas ut på papper via ordinarie postgång.
Kan jag ta emot och betala e-faktura via min internetbank om det inte är jag som är kunden?
Ja. Registrering för e-faktura görs från den internetbank som ska betala fakturan. Om din sambo/make/maka som står registrerad som kund hos Vingåkers kommun men du hanterar fakturorna, ange dennes personnummer vid registreringen.
Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en faktura på papper.
När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen. Du kan manuellt välja om du vill ändra till ett tidigare betaldatum.
Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?
Ja, det går bra.
När får jag e-fakturan?
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått din faktura på papper.
Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din e-faktura på förfallodagen får du en påminnelse per post, på samma sätt som gäller för faktura på papper.
Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Vingåkers kommun.
Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Via din internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
- Behöver du hjälp med att komma igång, kontakta din internetbank.
- Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank.
- Har du frågor om innehållet i e-fakturan, kontakta handläggaren som är angiven på den aktuella fakturan.
Svefaktura/Peppol för företag
Du kan få dina fakturor från Vingåkers kommun via elektronisk faktura. En Svefaktura/Peppol är en elektronisk faktura som kommer direkt till ditt ekonomisystem. Du får din faktura snabbare och slipper pappersfaktura. Om du har frågor om fakturans innehåll ska du kontakta den referens som står på din faktura.
Så gör du för att få en Svefaktura/Peppol
Du anmäler till Vingåkers kommun att du vill ha Svefaktura/Peppol via mejl till ekonomi@vingaker.se
Vid anmälan anger du organisationsnummer och företagsnamn. När din anmälan är mottagen och registrerad hos Vingåkers kommun kommer dina fakturor att skickas till dig elektroniskt. I och med detta skickas ingen pappersfaktura till dig.
Avanmäl Svefaktura/Peppol
Om du inte längre vill ha Svefaktura/Peppol gör du avanmälan till Vingåkers kommun via mejl till ekonomi@vingaker.se
Avanmälan gäller för alla dina Svefakturor/Peppol hos Vingåkers kommun.
ePostfaktura för privatpersoner, företag och föreningar
Du kan få dina fakturor från Vingåkers kommun via elektronisk faktura. En ePostfaktura är en elektronisk faktura som kommer direkt till din mejl. Du får din faktura snabbare och du slipper pappersfakturor. Om du har frågor om fakturans innehåll ska du kontakta den referens som står på din faktura.
Så gör du för att få ePostfaktura
Du anmäler till Vingåkers kommun att du vill ha ePostfaktura via mejl till ekonomi@vingaker.se
Vid anmälan anger du personnummer/organisationsnummer, namn och e-postadress. När din anmälan är mottagen och registrerad hos Vingåkers kommun kommer dina fakturor att skickas till din e-postadress. I och med detta skickas ingen pappersfaktura till dig.
Avanmäl ePostfaktura
Om du inte längre vill ha ePostfaktura gör du avanmälan till Vingåkers kommun via mejl till ekonomi@vingaker.se
Avanmälan gäller för alla dina ePostfakturor hos Vingåkers kommun