Konsumentvägledning

Vingåkers kommun har ingen egen konsumentvägledning. Du kan istället få hjälp, råd och information genom att läsa på följande sidor. Klicka på länkarna för att komma vidare till respektive sida.

Allmänna reklamationsnämnden

Prövar konsumenttvister efter skriftlig anmälan. På webbplatsen finns referat av olika ärenden, vanliga frågor och svar samt typfall. Nämnden har ingen personlig rådgivning. Klagoguiden, Konsumentverkets och ARN:s gemensamma webbtjänst, där man enkelt kan reklamera en vara eller en tjänst.

Energi- och klimarådgivare

Vingåker, Flen och Katrineholm delar på en energi- och klimatrådgivare.
Telefon: 0150-570 83

Fastighetsmäklarinspektionen

Är en statlig tillsynsmyndighet som registrerar och granskar mäklare samt informerar om god fastighetsmäklarsed.
Telefon: 08-580 069 00
Telefontid: måndag-fredag 09.00 – 11.00 samt måndagar och onsdagar 14.00 – 15.00.

Hallå konsument

På Konsumentverkets tjänst “Hallå konsument” kan du ställa frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer, eller hållbara val. På Hallå konsument hittar du information, guider och kontaktvägar.
Telefon: 0771-525 525.

Konsument Europa

Ger råd och vägledning när du vill klaga på ett köp i ett annat EU-land.
Telefon: 054-19 41 50
Telefontid: måndag-torsdag 09.00 – 12.00 och torsdagar 13.00 – 16.00.

Konsumenternas

Ger kostnadsfri telefonrådgivning i bank- och försäkringsärenden.
Telefon: 0200-22 58 00
Telefontid: vardagar 09.00 – 12.00.

Konsumenternas elrådgivningsbyrå

Ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden.
Telefon: 08-522 789 50
Telefontid: vardagar 09.00 – 12.00.

Telekområdgivarna

Ger vägledning kring tele- och internetabonnemang.
Telefon: 08-522 767 00
Telefontid: vardagar 09.00 – 12.00.

Om boende

Informerar i olika frågor som rör boende. Informationen kommer från Boverket och Konsumentverket och är anpassad efter olika boendesituationer, för dig som bor i lägenhet och för dig som funderar på att köpa en bostad.