Fritidshemmet Slottet ligger i norra delen av Vingåkers centralort. Fritidshemmet består av fyra avdelningar och är lokalintegrerat med Slottsskolan F-6.
De tre avdelningarna är Skattkammaren för barn i årskurs F-2, Spegelsalen för barn i årskurs F-2, Riddarsalen för barn i årskurs F-2 och från årskurs 3-6 har vi en avdelning som heter Borggården.
Fritidshem är en pedagogisk gruppverksamhet som kompletterar skolan. Undervisningen i fritidshemmet stimulerar barnens utveckling och lärande samt erbjuder en meningsfull fritid genom att undervisningen utgår ifrån barnens behov, intressen och tidigare erfarenheter. Verksamheten regleras bland annat av Läroplanen för grundskolan (Lgr -22) kapitel 1, 2 och 4.
Vi arbetar utifrån elevernas delaktighet där trygghet och studiero präglar lärmiljön. Alla elever ska kunna uttrycka sina tankar och föra fram sina önskemål.
På fritidshemmet har vi uteaktiviteter dagligen. Det är gemensamma lekar där eleverna ska utveckla sitt samarbete och en ökad gemenskap. Respektive avdelning har rörelseaktiviteter minst en gång i veckan, inne eller ute beroende av årstid och ”väder och vind”. Där provar eleverna olika lekar och idrotter som till exempel bollsporter. Genom dessa aktiviteter tränar eleverna sina motoriska färdigheter och naturligtvis även här samarbetet.
Skapande verksamhet är också återkommande. Då tränar vi på varierande tekniker med olika material, även detta för bland annat en motorisk träning.
På fritidshemmet har vi dagligen en samling som sker avdelningsvis. Där går vi igenom dagen och vilka som finns på plats. Barnen lyfter sina önskemål och frågor, en bra form för delaktighet i verksamheten. På fredagar har vi ett tema kring ämnen inom natur, teknik och samhälle.
Veckans aktiviteter presenteras även på en whiteboardtavla i ett av kapprummen. Där framkommer respektive avdelnings schema, tydligt för alla genom ett bildstöd (”Inprint”). Även personalinformation kring öppning och stängning på fritidshemmet framgår.
Fritidshemmet och skolan i övrigt utgår från en gemensam plan för trygghet och likabehandling.
Fritidshemmet vill ha en god kontakt med vårdnadshavare. Kommunikationen är viktig för vårdnadshavares delaktighet och inflytande samt för barnens utveckling. En bra kommunikation gynnar alla!