Hemsjukvården i Vingåkers kommun inför läkemedelsautomater i samarbete med Vingåkers vårdcentral. En läkemedelsautomat ökar möjligheten att fortsätta eller återigen börja ta ordinerade läkemedel självständigt utan stöd av hemtjänsten.
I ett första steg gör en sjuksköterska och välfärdstekniker ett hembesök för att bedöma om läkemedelsautomat kan vara ett bra stöd för den med hemtjänst. Även de som redan har hjälp i dag med medicinhantering kan få stöd av en läkemedelsautomat. Efter besöket fattar en läkare på vårdcentralen beslut utifrån bedömningen som gjorts vid hembesöket. Sedan bokar en välfärdsundersköterska in ett uppstartsmöte för att gå igenom läkemedelsautomaten tillsammans med omsorgstagaren. En välfärdsundersköterska eller sjuksköterska kommer sedan att följa upp hur det fungerar de första dagarna.
Så fungerar en läkemedelsautomat
Automaten laddas med ordinarie läkemedel och kommer automatiskt – rätt medicin vid rätt tidpunkt. Påsen klipps upp av automaten och kommer ner i ett fack, en lampa tänds och en signal ljuder som påminner om att det är dags att ta sin medicin. Om medicinen inte tas går ett larm till hemtjänsten som hör av sig till omsorgstagaren.
Vid strömavbrott finns ett batteri i automaten som räcker i 48 timmar och ett larm går till hemtjänsten som kan hjälpa omsorgstagaren. Automaten behöver fyllas på var 14:e dag.
– En läkemedelsautomat ökar möjligheten för våra medborgare att ta medicin på egen hand och bidrar till ökad frihet och självständighet, samtidigt som det säkerställer att rätt medicin tas vid rätt tidpunkt. Förändringen frigör dessutom värdefull arbetstid inom hemtjänsten som kan användas till omvårdnad och personliga möten där det verkligen behövs. Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda våra medborgare denna möjlighet, säger Camilla Andersson, projektledare.
Införandet av läkemedelsautomater är en del i Vingåkers kommuns Vinnova-projekt Ekosystem för en åldersvänlig bygd.
Kontakt
Camilla Andersson, projektledare
camilla.andersson2@vingaker.se 0151-191 67