Vad hände?

Publicerad: 2022-10-07

1 QR-kod, 8 ensilagebalar och 34 ullgrisar

En natt i maj placerades åtta inplastade ensilagebalar ut mitt i centrala Vingåker affischerade med texten ”Vad händer?” och en QR-kod. Samma dag placerades omkring 400 bordspratare ut med samma budskap på drygt 40 restauranger, butiker och besöksmål i Vingåkersbygden. Vad hände egentligen i Vingåker?

Bakgrunden till kampanjen var det stora besöksantalet kommunen har. Syftet med kampanjen var att öka nyfikenheten hos dessa besökare. Målgruppen var främst tillresta besökare men kampanjen nådde även ut till andra i bygden. Målet med kampanjen var att få fler att vilja upptäcka, uppleva och göra aktiviteter i Vingåkersbygden. Kampanjen pågick mellan den 25 maj och 4 september.

Resultatet av kampanjen visar att den var mycket lyckosam. Antalet besökare på webben mer än tiodubblades under kampanjperioden, kampanjen har fått utrymme i olika media och kampanjen i sin helhet har dessutom inte kostat mer än 37 tkr.
– Det är ett tydligt bevis på att man med små medel kan göra stor skillnad, bara man är lite modig och handlingskraftig, säger Susanna Oom Samuelsson, näringslivsansvarig i Vingåkers kommun.

Kampanjen har dessutom skett i samklang med näringslivet som är positivt inställda till den.
– Självklart har vi haft nytta av kampanjen och att vi blir varandras ambassadörer, säger Anneli Högberg på Marielunds Hem & Antik som haft bordsprataren i sin butik under hela kampanjperioden.

Sammanlagt har 42 företag varit delaktiga vilket visar på en god samverkan.
– Vi är supernöjda med detta men nu vill vi såklart vässa knivarna till en ännu bättre kampanj nästa år. Då vill vi ha ännu mer samverkan med våra besöksnäringsföretag och överträffa 2022, avslutar Susanna.

Kontakt
Susanna Oom Samuelsson, näringslivsansvarig
susanna.samuelsson@vingaker.se

Mer aktuell information